Zanzibar

9 november 2021 - Zanzibar, Tanzania

Zanzibar is een eiland van ca 20 x 70 km, 40 km uit de kust van Tanzania, net bij Dar es Salaam.

Begin september ben ik naar Dar es Salaam in Tanzania gereisd.
Een mede zendeling die ik ken van Zambia ging daarheen om te dienen.
Ze kreeg in eerste instantie een behoorlijke cultuur schok.

Op Zanzibar is circa 98% moslim.
Zanzibar heeft invloeden van Arabische landen.
Mensen spreken meer Swahili dan Engels.
Dus voor haar was het behoorlijk overweldigd.

Ze kwam mij bezoeken in Dar es Salaam om een bekend gezicht te zien en zich comfortabel te voelen.
Mijn vriendin vroeg of ik met haar mee wilde gaan naar Zanzibar om haar te helpen zich op haar plek te voelen.
Ze is van plan om meerdere jaren op Zanzibar te blijven.
Dus het volgende moment vind ik mijzelf op Zanzibar.
Op Zanzibar verblijf ik bij een familie die 5 jaar geleden naar Zanzibar zijn verhuisd voor zendingswerk.
Deze familie zijn ook Tanzanianen, maar de cultuur op het vaste land en op het eiland zijn heel verschillend vanwege de religieuze achtergrond.
op Zanzibar deden we voornamelijk gebedswandelingen of deur tot deur evangelisatie.

Gedurende die 2 maanden hoorde ik 2 keer van mijn werkvergunning, ik moest wat documenten aan passen, dat heb ik dezelfde dag nog gedaan.
de 2e Keer feedback kwam anderhalve maand later.
Bid voor een spoedige positieve feedback deze keer.
de 25e Oktober was mijn 3 maanden toeristen visa verlopen.
Tijd vliegt maar omdat ik nog niks had gehoord van Zambia zat ik in een moeilijk parket.
Ik kon niet terug naar Zambia maar ik kon ook niet in Tanzania blijven.
Malawi waar ik eerst probeerde heen te gaan was ook geen optie de visa die ik aanvroeg in April was nog steeds in behandeling.
Ik dacht zelfs een moment om naar huis gaan.
Al deze visa problemen lieten me voelen als een vluchteling.
Maar gelukkig vond ik iemand die mij kon helpen mijn visa te verlengen met een maand.
Hopelijk in die tijd word mijn werkvergunning voor Zambia goedgekeurd.

Afgelopen week ben ik van Zanzibar naar Arusha gereisd, daar was een conferentie voor mensen van de Masai Stam die tot geloof zijn gekomen.
Een mede zendeling die ook Masai is, nodigde mij daar voor uit.
Ik reisde van 5:00 in de morgen tot 22:30 in de avond.(circa 700 kilometer via bus, boot, taxi, bus)
Voor iemand die nog verdwaalt in Lunteren een hele onderneming.
Maar het was het waard ik ben erg bemoedigd door de verschillende sprekers en ik heb veel geleerd van de Masai cultuur.
Bijvoorbeeld: Masai verwijderen de voorste 2 ondertanden om elkaar te herkennen en de karakteristieke kleding en de grote gaten in de oren maakt het ook gemakkelijk om een Masai te herkennen.
Wat ik heel interessant vond, was het fijt dat Masai verbaasd waren dat er ook mensen bekeerd werden in Europa.
Verschillende Masai vroegen mij 'ben je wedergeboren'
Ik zij 'ja' dat vonden ze prachtig om te horen.
Ze hielden het niet voor mogelijk dat mensen buiten Afrika wedergeboren konden worden.
Ik denk dat mensen in Nederland, die niet bloot gesteld zijn aan andere culturen, dezelfde gedachten hebben.
Het is een geval van onwetendheid.

Na de conferentie was ik op weg terug naar Zanzibar.
Ik kwam er achter dat er een team van OM Zambia een training geeft over hoe om te gaan met straat kinderen.
Ik besloot een week in Dar es Salaam te blijven om de training te kunnen volgen en tijd door te brengen met mijn mede zendelingen van Zambia.
na deze week ga ik terug naar Zanzibar.

Gebedspunten:
- Werkvergunning Zambia goedgekeurd.
- Een zegen zijn voor de mensen om mij heen.
- Voor de heilige geest om de harten te open van mensen op Zanzibar.

Geerline