Madagascar

28 november 2023

We zijn nu sinds 3 weken in Madagaskar.

Madagaskar is  het op 4 na grootste  eiland ter wereld en ligt ten  oosten van het continent Afrika, dicht bij Mozambique.

Madagaskar is erg beroemd vanwege de animatie film Madagaskar. Overal waar je loopt zie je dat terugkomen voor toerisme doeleinden.

De mensen hier zijn erg vriendelijk, je kunt gemakkelijk een geanimeerd gesprek beginnen met een vreemde. Tenminste, wanneer diegene voldoende Engels spreekt.

De officiële taal voor scholing en overheid is  Frans en de lokale taal is Malagasy.

Frans vanwege de kolonie geschiedenis en Malagasy is en was de huidige taal dat een mix is van Aziatische en Afrikaanse talen. De eerste bewoners van het eiland kwamen uit Indonesië en Maleisië.

Madagaskar is het op 5 na armste land ter wereld. En het armste land dat niet in oorlog is.

Dat uit zich op verschillende manieren.

Er is een probleem met kinderprostitutie, het word zelfs getolereerd en gebeurd in het openbaar in nachtclubs, bars en massage salons. Het overgrote deel van de kinderen die erbij betrokken moeten dit doen om te overleven en zijn soms zelfs door ouders gedwongen in de prostitutie.

Daarbij is ook extreem weer zoals orkanen de oorzaak van vele doden, verwoesting, en hongersnoden.

Maar deze moeilijkheden weerhouden de Heere God er niet van om hen te gebruiken. Gedurende één van mijn zendingsdagen gaven we een workshop over vrijgevigheid. Niet alleen in geld maar ook in tijd, talenten enz. De visie was gebaseerd op de Bijbel:

 Psalm 24: 1 Een psalm van David. De aarde is des HEEREN, mitsgaders haar volheid, de wereld, en die daarin wonen.

Er werd een voorbeeld gegeven uit de praktijk.

De titel was  ‘een hand vol rijst‘.

Het ging over een initiatief dat is begonnen in Mizoram, een arme staat in Oost-India.

Het idee was om een handvol rijst apart te zetten elke keer dat een maaltijd werd gekookt.

Daarna werd het aan de kerk gegeven, de kerk verkocht het voor geld en was daardoor in staat de kerk te onderhouden en de mensen erin. Naarmate werd er meer gegeven en werden ze zelfs in staat gesteld om zendelingen uit te zenden van het inkomen. Hun motto is: zolang we elke dag wat te eten hebben, hebben we elke dag wat aan God te geven. Door dit initiatief werd het Evangelie in rap tempo verspreid.

Het doet me denken aan de eerste kerk die samenleefden en alles deelden. Ook daar werd elke dag toegedaan aan het aantal gelovigen.

De mensen die de workshop bijwoonden werden bemoedigd om God te dienen  en hun naasten tot zegen te zijn op elke manier mogelijk. Op het moment dat de gedachtegang is dat alles wat we hebben al van de Heere God is dan wordt het gemakkelijker te geven.

Deze workshop heeft niet alleen de lokalen bewogen maar ook mij erg geraakt.

Ik wil mijn leven in dienst van God stellen want het is niet langer ik, maar Christus leeft in mij!

Gebedspunten:

Bid dat de prostitutie wordt stopgezet, met name de kinderprostitutie

Bid dat de Malagasy goede manieren vinden om zichzelf te onderhouden.

Bid voor de kerk in Madagaskar. Dat zij een inspiratie mag zijn voor de ongelovigen en op die manier velen tot God mogen komen.

Foto’s