Getuigenissen

12 oktober 2023 - Mombasa, Kenia

Beste gemeenteleden, Bij deze weer een berichtje van mij vanaf de Logos Hope, vanuit Kenia, waar we al enige weken verblijven. Als u dit leest, hopen we inmiddels  in Tanzania te zijn.

Openbaring 12: 11En zij hebben hem (Satan) overwonnen door het bloed des Lams, en door het woord hunner getuigenis, en zij hebben hun leven niet liefgehad tot den dood toe. Er is kracht in de getuigenis voortkomend uit de verlossing door Jezus Christus. Zoveel in feite dat het de Duivel beschaamt maakt. Als U het hele hoofdstuk van Openbaring 12 leest ziet u dat de duivel beschuldiging tegen de mensen inbrengt voor God. Maar hij is neergeworpen omdat hij niet staande kan blijven tegen de waarheid van onze getuigenis.

Getuigenissen doen ons versteld staan van Gods goedheid en glorie. Ik wil daarom een paar getuigenissen delen van hoe de Heere God werkzaam is in Kenia.

Pastor D.: Een dominee in Mombasa, een kuststad in Kenia. Ik heb hem leren kennen toen ik met een groep naar zijn kerk werd gestuurd om een presentatie te geven van het schip, een getuigenis en een korte meditatie. Ons doel was om mensen alert te maken op de noodzaak van evangelisatie wereldwijd, met een verbijsterende 40% van de wereldbevolking, die nog nooit van God heeft gehoord, en 106 mensen die sterven per minuut. Na dat wij ons programma hadden gedaan werden we uitgenodigd voor een kop thee en een hapje. Dat was het moment dat hij zijn levensverhaal begon te vertellen.

Hij groeide op in een familie die aan ouder-verering en hekserij deed. Totdat een zendeling het evangelie deelde in zijn dorp dat hem tot geloof bracht op 14 jarige leeftijd. Niet alleen vertelde de zendeling het evangelie maar nam hem ook in huis voor 9 jaar om hem meer te leren, met 24 was hij klaar om als dominee te gaan dienen in Mombasa, een plaats gedomineerd door moslims. Hij ervoer een hoop tegenstand en bedreigingen, tot het punt dat hij moest preken met  professionele beveiliging voor de kerkdeuren. Helaas bleef het niet bij bedreigingen alleen, iemand kwam om hem neer te schieten maar in plaats van hem werd er een ander kerklid dodelijk getroffen. Pastor D. was geschokt en klaar om zijn biezen te pakken, maar hij werd bemoedigd door een andere dominee in een verafgelegen plaats, waar de vervolging ook erg was. Hij vertelde dat in zijn kerk 18 mensen waren gedood en hij wilde niet gaan omdat de Duivel dan zijn zin zou krijgen. Zo bemoedigde hij Pastor D. ook om te blijven. Na 13 jaar is hij nog steeds hier en de kerk blijft groeien. Deze getuigenis heeft mij diep geraakt en ik dank God voor zijn werk in Kenia. Kenia grenst aan Sudan, Ethiopie, Somalie, Tanzania en Uganda. Waarvan Somalie nummer 2, Sudan nummer 10 en Ethiopie nummer 39 op de ranglijst van christenvervolging staan. Er zijn een hoop Somaliers en andere mensen van omliggende landen in Kenia, dus het is een goede manier om het evangelie te delen in dit land waar er meer godsdienstvrijheid is.

Een ander verhaal is van een meisje uit Syrie. Ze was daar geboren, maar opgegroeid in Saoedi Arabie. Als buitenlanders in Saoedi is het toegestaan om kerk te houden, maar het moet niet in het openbaar gebeuren. Er wordt niet over gepraat.Veel mensen uit Syrie zijn gevlucht naar Saoedi vanwege de oorlog. Maar Saoedi is geen blijvende stad. Na een jaar of 2 er gewerkt te hebben word je visum meestal niet verlengd en moet je ergens anders heen. Veel mensen willen ook liever niet blijven en proberen naar Europa of Amerika te gaan. Maar dit meisje en haar familie leven hier al 20 jaar. Hoe is dat mogelijk denk je. Het is vanwege Gods voorzienigheid: de vader werkt in het geheim met christenen die zijn bekeerd van de Islam, zijn werk is tot op heden nog niet klaar. En daar andere mensen proberen naar Amerika te gaan voor meer vrijheid en een gemakkelijker leven, heeft deze familie besloten Gods wil voor hun leven te volgen, misschien moeilijker maar ook meer belonend. Wat is er meer kostbaar dan een ziel die gered wordt.

De tijd is nu gekomen voor het meisje om te gaan studeren. Ze heeft besloten om terug te gaan naar Syrie voor haar studies. Het is er nog steeds onveilig, maar ze voelde dat ze daar op het moment tot hulp kon zijn voor haar volk.Syrie had voorheen een grote christelijke populatie, maar door oorlog en moeilijkheden leven de mensen in hopeloosheid en hebben velen zich van Hem afgekeerd. Ik dank de Heere God dat hij mensen de moed geeft om niet het  gemakkelijkste pad te kiezen, maar het pad dat Hem eer brengt.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade