Las Palmas

2 mei 2022 - Las Palmas de Gran Canaria, Spanje

De laatste keer dat ik schreef deelde ik mijn zorgen over het evangeliseren in Europa.

Cran Canaria is een eiland van Spanje. In de oriëntatie die we kregen werd gezegd dat er maar weinig christenen zijn op dit eiland. Er is een Rooms-Katholieke invloed in de cultuur maar er zijn niet veel protestante kerken. Ik was erg benieuwd op welke manier we een impact konden gaan maken op dit eiland. Achteraf gezien weet ik: de Heere God werkt altijd en overal.

Ik zat achter een loket onderaan de trap van het schip. Ik was ervoor verantwoordelijk dat er geen ongenode gasten aan boord komen. Dus als mensen aan boord willen moet ik zorgen dat er een gastheer/vrouw naar beneden komt om de gast mee aan boord te nemen en rond te leiden. Verschillende mensen kwamen rond 10 uur ‘s morgens vragen of ze in de boekwinkel mochten. Maar de boekwinkel ging pas om 14.00 uur tot 22 uur open dus ik heb verschillende mensen terug moeten sturen. Het bleek dat in de krant stond dat het schip open was van 10.00 uur tot 14.00 uur. Ik vond het vervelend om te doen omdat ik liever mensen verwelkom dan terugstuur.

Maar 1 man kwam naar mij toe en zei “ik heb 30 jaar gewacht voor dit moment dat het schip terug zou komen. 30 jaar geleden kocht ik mijn eerste bijbel en wat andere boeken op 1 van jullie schepen en ik heb jullie online gevolgd sinds die tijd. Dus ondanks dit misverstand kom ik zeker vanmiddag terug”

Ook is er een matroos van een naburig schip tot bekering gekomen. Hij kwam uit Mauritanië, een extreem moslim land. Deze 2 incidenten hebben mij erg bemoedigd, het maakt niet uit welk land, taal, cultuur of mensengroep. God heeft een hart voor verlorenen en het is nog steeds de tijd van de genade. Ik voel me zo bevoorrecht dat ik mag meewerken aan het verspreiden van het Goede Nieuws.

Maandag zijn we in droogdok gegaan. Dat is een soort APK maar dan voor een schip. Een groot aantal van de schip medewerkers is naar verschillende plekken op het eiland of zelfs naar andere landen uitgezonden voor een maand voor evangelisatie doeleinden. Maar ik moet aan boord blijven om te helpen met het schip op te knappen omdat ik inmiddels behoor tot de scheepsbemanning. Na een maand is het droogdok voorbij en is het 50 jaar oude schip hopelijk weer als nieuw. Dan komen de verschillende teams terug aan boord voordat we onze reis voortzetten naar Spanje.

Gebedspunten:

Bid voor de teams die uitgaan voor evangelisatie dat ze een impact mogen maken op mensen voor het Evangelie.

Bid voor de mensen die aan boord blijven om te helpen met droogdok. Er komen verschillende lokale mensen aan boord om te helpen met de reparaties dus het is een goede mogelijkheid om met hen het Evangelie te delen.

Bid dat het getuigen een levensstijl word.