Sabbat week

1 juni 2022 - Córdoba, Spanje

Op het moment zijn we een paar dagen in Spanje, Sevilla. Het is een prachtige plek met mooie gebouwen en parken gelegen aan de rivier de Guadalquivi, we moesten dan ook ongeveer 80 km rivier opwaarts varen vanaf de zee.

De Sabbath is een week van rust na de drukke periode van droogdok.

Een week van opnieuw verbinding zoeken met God.

Ik heb in een lezing gehoord dat je op 2 verschillende manieren kan werken voor God. Doormiddel van de cirkel van genade en de cirkel van werk. Als je werkt door de cirkel van genade betekent dat je je acceptatie, voeding/energie en eigenwaarde uit de relatie met God haalt. Op die manier ben je instaat om vruchtbaar te zijn in Gods koninkrijk zonder ophouden want de kracht komt van buiten jezelf.

De andere cirkel is de cirkel van werk door vruchtbaar te zijn (in eigen kracht) probeer je acceptatie te krijgen bij mensen en bij God, alsook voeding en eigenwaarde.

Op een gegeven moment is de energie op en kan iemand gefrustreerd raken. Soms zelfs overspannen tot het punt dat je het zendingsveld verlaat met teleurstelling.

We moeten ons namelijk bedenken in de eerste plaats tijd te spenderen met de God van het werk i.p.v het werk van God. God heeft ons niet nodig maar heeft in Zijn wijsheid besloten ons nietige mensen te gebruiken. Wat alleen mogelijk is wanneer we kracht en wijsheid uit Hem putten.

De Bijbel zegt: stromen van levend water zullen uit uw buik vloeien. Er is weinig te vloeien wanneer we eerst niet zelf putten uit het levende water.

Om deze reden hebben we Sabbath week. Er worden elke dag lezingen gegeven met genoeg vrije tijd voor reflectie. De lezingen gaan over authenticiteit. Met als voorbeeld Paulus. Bijvoorbeeld: Is je bekering echt je roep in de zending? Maar ook andere aspecten komen aan bod. Een goed moment om je geloof te beproeven.

Paulus had in Galaten 16 vele omwegen in zijn zendingsreis voordat hij bij zijn bestemming aankwam. Hij begon in Azië maar de Heilige Geest hield hem tegen daar te preken en op doorreis naar Bithynië houd de Heilige Geest hem weer tegen. Hij zal wel in twijfel zijn geweest, niet zeker wat te doen als er zoveel deuren dicht gedaan worden. Wanneer ze uiteindelijk in Troas aankomen krijgt hij een visioen met aanwijzing en komt in Filippi uit.

Dit verhaal deed me denken aan mijn zendingsreis via Zambia, Tanzania en nu op het schip. Alleen God weet wat de toekomst brengt. Op het moment dat mijn visum was afgewezen voor Zambia dacht ik dat ik Gods roeping verkeerd had verstaan. Ik heb namelijk altijd gedacht dat je 1 bestemming en doel in het leven heb en je moet je best doen die niet mis te lopen maar te vervullen. Maar God gaat vele wegen met ons mensen en op elke plek wil Hij ons iets leren. Ik bid dat ik opmerkzaam mag zijn naar de Heilige Geest toe zodat ik Zijn aanwijzing versta in elke stap zelfs in de kleine dingen. Dat is een dagelijks proces.

Gebedspunt: Bid de Heere God dat ik Zijn stem kan verstaan en die stem gehoorzaam zal zijn.

Foto’s