Schip tot schip Albanië

16 november 2022 - Bijela, Montenegro

Het feit dat we de hele wereld op onze dorpel hebben verwonderd me.Met de schip tot schip ministry reiken we uit naar bemanning op andere schepen.Het is een groep apart. Ze leven veel op zee zijn hebben ze geen mogelijkheid voor kerkgang en gemeente leven. Daarbij is het leven op zee een ruig leven. U kunt denken aan lange werkdagen, soms gevaarlijke werkomstandigheden, eenzaamheid en isolering van de buitenwereld. Dat is waarom zij ook gezien worden als een ‘groep’ die nog niet bereikt is met het Evangelie.Als we in een haven komen kijken we welke schepen we om ons heen hebben en we proberen hen te bezoeken met tassen met bijbels, christelijke boeken, flyers enz.In Albanië hebben we de haven dominee voor zien van literatuur, hij had zelf niks om uit te delen voor een schip bezoek. We doneerden 60 bijbels, 400 stuks van het Evangelie naar Johannes’ beschrijving en 2 dozen christelijke boeken in verschillende talen (Chinees, Albanees, Hindi, Arabisch, Russisch en Turks).Dit is nodig omdat de bemanning aan boord van een schip meestal erg  divers is. In Vlorë alleen al (de eerste haven in Albanië) kwamen we in aanraking met Indiërs, Syriërs, Russen, Pakistanen, Albaniërs, Filipino’s, Italianen, Turken, Egyptenaren, Libiërs en Grieken.We deelden ongeveer 100 nieuwe testamenten uit.Met de meesten hadden we ook gesprekken in hun eigen talen. Het is een zegen dat dit kan omdat we zelf zoveel nationaliteiten aan boord hebben. Er is meestal wel iemand die 1 van deze talen spreekt. Het doet me een beetje denken aan Pinksteren waar er mensen van verschillende plekken de discipelen in hun eigen taal hoorden spreken.Veel van deze landen zijn moslim landen en hebben christenvervolging. Maar we merken op het moment dat de mensen uit hun land en zonder hun eigen mensen zijn, ze meer open zijn om te horen van het Evangelie. Met de hoop en het gebed dat ze de boodschap mee terug nemen naar hun land, stad, dorp en gezin.Ik ben erg dankbaar voor deze ministry, het is een goede manier om  mensen te bereiken. Wij werden hiervoor geïnspireerd door de internationale zee vaart ministry, een wereldwijde  organisatie die samenwerkt met de haven dominees en schepen bezoekt. U zou eens een kijkje kunnen nemen op hun website: https://www.internationalseafarersministry.net/ Op het moment is er helaas sprake van vergrijzing binnen deze organisatie waardoor ze het niet makkelijk hebben.Zou u mee willen bidden dat er nieuwe mensen zich willen aansluiten bij deze organisatie, zodat er nog meer mensen bereikt kunnen worden met het Woord?En ook vragen we gebed voor een transformatie van de harten van de zee vaarders. Dat zodra ze Zijn Woord horen hun harten geopend mogen worden en het mogen aannemen.Bid voor moed en kracht voor de haven dominee. Het is niet altijd makkelijk want hij moet vaak alles alleen doen en soms kan dat ontmoedigend zijn.