Visum problemen

24 april 2021 - Lusaka, Zambia

Soms zit het helaas even niet mee, en dan blijkt maar weer dat het Afrikaanse systeem duidelijk anders werkt dan wij praktische Nederlanders gewend zijn.

Zondag 25 april verloopt namelijk mijn visum voor Zambia,  De werkvergunning die ik daarna moet aanvragen is aanzienlijk duurder geworden. Van 3000 naar 21000 kwarcha. (700 euro verschil) Dit zal wellicht ook te maken hebben met de Corona omstandigheden.

Om het visum/werkvergunning aan te kunnen vragen moet tijdelijk je uit het land zijn. Maanden van tevoren is er al besproken dat ik naar Malawi zou gaan in afwachting van het visum. Afgelopen dinsdag  (20  april) reisde ik per bus naar Chipata, een dorp aan de grens bij Malawi, om de volgende dag door te reizen naar Malawi.

Ik verbleef daar bij een dominees-echtpaar (die ook samen met OM werken) waar ik kerst en oud en nieuw heb doorgebracht. Alle benodigdheden zoals een negatieve Covid-test en dollars om mijn visum te betalen waren geregeld. Bij de grens vertelden ze mij echter dat ik (om Malawi in te kunnen) een online visum moest aanvragen en dat ik het uitgeprinte resultaat moest presenteren. Dit is blijkbaar veranderd want dat was voorheen niet zo.

Er was iemand zo vriendelijk mij te helpen, we hebben het op zijn telefoon geprobeerd maar we kwamen er achter dat er documenten moesten worden geüpload die ik alleen op mijn laptop heb. Toen ben ik weer naar Chipata gegaan naar de familie bij wie ik verbleef.  Ik heb het visum online aangevraagd en verwachtte dat het document geprint kon worden en ik alsnog dezelfde dag kon gaan. Maar er stond in kleine letters dat het tot 3 werkdagen kon duren om goedgekeurd te  worden.

Op vrijdag 23 april ben ik samen met de dominee naar de immigratie-dienst geweest om een rapport aan te vragen waarin ze mijn benarde situatie konden uitleggen. Want het weekend komt eraan, waarin er niks word goedgekeurd, maar mijn visum verloopt wel. Als mijn visum niet vandaag nog word goedgekeurd dan ben ik maandag officieel ‘’illegaal’’ in het land en moet ik een boete van 18000 kwarcha betalen bovenop het visum (ruim 700 euro extra). Dat zou erg jammer zijn.

Bij de immigratiedienst was uiteindelijk de bereidheid er niet om een rapport op te stellen. Opnieuw zijn we bij de grens geweest om de situatie uit te leggen, maar daar waren ze ook niet erg behulpzaam. “wacht gewoon tot je visum voor Malawi uitkomt, als je visum voor Zambia verloopt vlieg je gewoon naar huis” was hun mening.

Gelukkig is de organisatie van OM Nederland en OM Zambia ook betrokken om zaken als deze te regelen. Zij hebben bekeken of het eventueel via Mozambique, Tanzania of Zuid-Afrika kan maar dat bleek ook niet mogelijk of niet praktisch. We hebben besloten op dit moment brieven te schrijven naar de immigratie dienst in de hoop dat ze de situatie begrijpen en ik niet alsnog de boete hoef te betalen.

Maar goed, vooralsnog gaat het verder goed, ben ik gelukkig gezond en hopen we snel weer aan de slag te kunnen gaan in mijn woonplaats Kabwe. En dit is wel een beetje de Afrikaanse way of life, maar het geeft een hoop onzekerheid als de autoriteiten niet meewerken.….

Bidt alstublieft voor mij in deze stressvolle situatie!

Support

I BAN: NL13 RABO 0114232938