Op naar Tanzania

2 augustus 2021 - Dar es Salaam, Tanzania

Het is alweer 3 maanden geleden dat ik probeerde Zambia te verlaten door naar Malawi te gaan. Dit alles zodat ik mijn werkvergunning voor Zambia zou kunnen aanvragen.

De regels zijn sinds kort veranderd waarbij je geen werkvergunning mag aanvragen als je nog in het land zelf ben. Daarbij zijn de kosten voor de vergunning behoorlijk omhoog gegaan van (3000 kwarcha naar 21000 kwarcha). Dat zijn een hoop onverwachte extra kosten waar we niet op berekend waren helaas.

Toen Malawi niet uitwerkte ben ik terug gegaan naar de basis in Kabwe Zamia in afwachting van mijn Malawi visa.

The visa liet op zich wachten dus ik heb samen met mijn contactpersoon in Zambia andere  mogelijkheden overwogen.

Als ik naar Zuid Afrika zou gaan dan zou ik geen visa nodig hebben vanwege mijn Nederlandse paspoort. Prima, dan maar naar Zuid Afrika.

Toen dat zo ongeveer in kannen en kruiken was begonnen er rellen in Zuid Afrika. De oud president was gearresteerd en dat zorgde voor veel onrust. Daarbij rezen  de corona cijfers de pan uit, de basis in Zuid Afrika ging opnieuw in lockdown.

Tanzania was een optie omdat ik een visa kon kopen bij de grens. Ik was een beetje bezorgd dat het toch nog een probleem zou worden omdat ik in Malawi ook dacht een visa aan de grens te kopen. Op hoop van zegen heb ik een vliegticket geboekt en een corona test gedaan in Zambia.

Toen ik in Dar es Salaam, Tanzania was aanland  moest ik weer een snel test doen. Met het negatieve resultaat moest ik naar de immigratie dienst op het vliegveld. Ik weet niet waarom, maar het lijkt wel of deze mensen getraind zijn om onaardig te doen.

Ze deden behoorlijk moeilijk over mijn paspoort, omdat ik niet leek op de foto. Deze foto is 4 jaar geleden gemaakt, een mens kan blijkbaar niet veranderen in 4 jaar. J

Nadat 4 verschillende mensen naar mijn paspoort hadden gekeken gaven ze me een visum voor een maand. Hopelijk word mijn werkvergunning voor Zambia goedgekeurd binnen deze maand. Mijn contact persoon in Tanzania gaf helaas aan dat het moeilijk kon worden om mijn visum met een andere maand te verlengen. Het is dus een zeer onzekere tijd.

Het was wel een hele een aangename verrassing om te zien wie mij van het vliegveld kwamen halen in Dar es Salaam. Een echtpaar met wie ik mijn dicipelschaps training heb gedaan in 2019.Ik wist niet dat ze nog met OM Tanzania werkten. Ze brachten ook 2 vrienden mee die de afgelopen januari MDT hebben gedaan.

Ik was erg blij om bekende gezichten te zien in een vreemd land.

Het geduld wordt op de proef gesteld maar we bidden en hopen met een positieve uitkomst!

Gebedspunten:

-          Bid voor een voorspoedig proces voor mijn werkvergunning.

Zodat ik mijn visum voor Tanzania niet hoef te verlengen.

-          Bid dat ik ondanks dat ik in een land ben waar ik de taal niet spreek toch tot een zegen mag zijn (de meeste mensen hier spreken geen Engels).

Dank punten:

-          Ik dank de Heere God voor het feit dat ik nu in Tanzania ben en dat het proces met de werkvergunning is gestart  (We zijn ermee bezig geweest sinds begin van het jaar).

-          Ik dank de Heere God voor de warme ontvangst hier.

De mogelijkheid om mijn vrienden weer te zien en de manier waarop zij zorg dragen voor mij.