MDT

22 maart 2021 - Milliken Airport, Zambia

Na dat ik terug kwam van Chipata was de basis in lockdown voor een aantal weken.

Kabwe was de op 2 na grootste hot spot voor Corona gevallen.

De projecten waren gesloten waaronder ook Aidslink.

Gelukkig was de Dicipelschaps training niet afgelast.

Zij gingen de eerste 3 weken naar een boerderij 12 km verderop.

Dit zodat de leerlingen goed met elkaar konden bonden.

Ook gaf de rustige omgeving hen de kans om goed te concentreren op de lessen.

Ik besloot me daarbij aan te sluiten zodat ik de lockdown kon ontvluchten.

Ook al heb ik de training al gedaan ik zou allicht wat opsteken.

Herhaling is de beste leermeester zeggen ze toch?

Daarbij had ik een aantal vrienden van mij aangemoedigd een aantal weken van de training door te maken.

Zij hadden dezelfde training al gedaan in Duitsland maar ik gaf aan dat er grote verschillen zitten in hoe ze de training inkleden.

De MDT training in Zambia is berucht vanwege het intense programma, er is weinig tot geen vrije tijd.

-          5 uur gebedsbijeenkomst.

-          6 uur huishoudelijke taken

-          7 uur ontbijt

-          7:30 dagopening.

-          8 uur lessen tot 17:00

-          17:00 huishoudelijke taken

-          18:00 avondeten

-          19:00 gebedsbijeenkomst/huiswerk

-          22:00 slapen

Menigmaal is er iemand huilend weggelopen van de training omdat ze het niet meer aankonden.

Daarbij worden mensen  streng aangepakt om ze voor te bereiden op het zendingsveld.

Zending is geen vakantie:

-          Een nieuwe taal ( de kinderen waarmee ik werk kunnen geen woord Engels zonder vertaler ben ik nergens)

-          Cultuur

-          Eten( een zendeling van Korea kon de Nshima die we hier dagelijks in grote hoeveelheden eten niet verdragen, hij kreeg er ernstige obstipatie van tot het punt dat hij naar het ziekenhuis moest.)

-          Ook de afwezigheid van fam. en vrienden kan je behoorlijk de das om doen.

Daarbij zijn het niet altijd aardige dankbare mensen die je tegenkomt.

Niet iedereen zit op het evangelie te wachten.

Mede daardoor heb ik besloten met hen mee te gaan voor als ze het moeilijk hadden.

Maar in plaats van gillend weg te lopen na 3 weken werden ze bewogen in hun hart om de training af te maken.

Ze ervoeren dat de Heere God hen veel wilde leren.

Ook een aantal andere studenten zijn gezegend door de training en denken er aan zendeling te worden voor langere tijd.

Uiteindelijk gaat het niet om de (moeilijke) omstandigheden maar om het ontdekken van Gods wil in elke situatie.

Dat is wat ik heb geleerd van deze MDT.

Gebedspunten:

-          Bid voor opmerkzaamheid zodat ik de wil van God kan zien in elke situatie.

-          Bid voor de werkvergunning, dat die goedgekeurd mag worden.

(ik moet het land uit om de vergunning te kunnen aanvragen dus ik ga naar Malawi eind april, in afwachting van de goedkeuring)

-          Dank God voor de herhaling van de training en de nieuw inzichten die ik erdoor heb gekregen.

-          Dank God voor de nieuwe zendelingen in opkomst.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl