Chipata outreach

28 januari 2021 - Kabwe, Zambia

Een week geleden ben ik terug gekomen van Chipata.

Ik kijk er met  een glimlach op terug.

In Chipata is een klein team die zich inzet om moslims bekend te maken met het Evangelie.

Dat doen zij door verschillende programma’s:

-Sport zoals voetbal en korfbal.

- Kinderwerken

- Een vrouwen programma, waar zij Engels en naaien leren.

- Ziekenhuis bezoek, het bemoedigen van zieken met het Woord.

- straatevangelisatie en huisbezoeken.

Het werk onder moslims vereist geduld en uithoudingsvermogen.

Degene die verantwoordelijk is voor de kinderwerken gaf aan dat hij daar al 5 jaar werkzaam was.

De eerste 4 jaar was er geen verandering merkbaar. Daar kun je moedeloos van worden.

Ze vonden veel tegenstand en verleidingen.

Mensen probeerden ze te verjagen met hekserij.

Maar de Heere God was hun beschermer.

Er kwam een oude man naar hen toe  met  het voornemen een vloek over hen uit te spreken.

Toen hij op hun terrein kwam raakte hij verlamd, na voor hem gebeden te hebben zonden ze hem weg met de waarschuwing nooit meer met kwade bedoelingen naar hen toe te komen.

Nu is dezelfde man een goede vriend van hen en neemt deel in 1 van de Bijbelstudie groepen de ze zijn gestart.

Ook probeerden een aantal rijke moslims van Indische afkomst de zendelingen om te kopen.

Ze zouden maandelijks een fors loon van duizenden Kwarcha  verdienen als ze zich zouden bekeren tot de Islam.

Velen Zambiaanse moslims zijn geen moslim uit geloofsovertuiging maar uit financieel gewin.

Ze worden als het ware onderhouden door de Indiërs met gratis scholing, voedsel banken werkgelegenheid. (Er zijn veel Indische winkels en andere bedrijven in Chipata)

Als werknemer ga je samen met de werkgever naar de moskee, dat is verplicht.

Gelukkig heeft God hen bewaard voor die verleiding net als Moses die liever kwalijk behandel werd met zijn volk dan als een prins te leven in een heidens land.

Ik heb veel geleerd in deze 4 weken in Chipata.

Je geloof groeit in een moeilijke situatie meer dan in een comfortabele.

Er is geen ruimte voor zijwegen. Ik dank de Heere God voor deze ervaring.

Ook heb ik meer vrijmoedigheid gekregen om Bijbelstudies te geven en me te concentreren op het Enige nodige.

Gebedspunten:

·         Bid voor open harten van de moslims voor het Evangelie.

·         Bid voor geduld en uithoudingsvermogen voor de  zendelingen daar.

Dankpunten:

·         Dank God voor Zijn bescherming

·         Dank God voor de leerzame ervaring en de bemoediging die ik daar heb ontvangen.